Don't Dream Your Life, Live Your Dreams

Happy New Year!!

Hallo lieve iedereen!

En alweer zijn er twee maanden voorbij sinds mijn laatste blog! En ondertussen zit ik hier dus ook al bijna 4 maanden!!! In de afgelopen 2 maanden heb ik erg veel leuke dingen gedaan en het ging dus ook heel snel voorbij! Het begint hier steeds meer thuis te voelen. Niet dat ik me eerst niet thuis voelde, maar na een paar maanden hier te hebben gewoond voelt het steeds normaler. En met het feit dat alles hier normaler wordt komt natuurlijk ook heimwee kijken. Ik heb gelukkig niet heel veel last (gehad) van heimwee! Maar af en toe een beetje is normaal! Voordat ik naar Amerika kwam heb ik mezelf voorgenomen elke 2/3 weken een blog te uploaden, dat is er dus niet van gekomen! Ik heb zooo veel te vertellen, maar dat zal een beetje saai voor jullie worden, dus ik ga, net zoals ik mijn andere blog, de hoogtepunten op een rijtje zetten!
Ondertussen zijn we al weer door de herfst heen! Op school hadden we eind oktober het 'Harvest Fest'. Niet iets groots of bijzonders, maar wel gezellig! Er waren spelletjes te doen door de hele school en buiten kon je snacks kopen. Aan het einde van de dag was er een LEGO film voor de kleintjes en voor de oudere kinderen, de High schoolers, was er een concert van een band waarvan ik de naam alweer vergeten ben. Al het geld dat werd opgehaald die dag ging naar een groep studenten van onze school die in januari naar Afrika gaan!
Zoals ik al eerder had verteld gaan we in maart een trip naar de oostkust doen met de juniors en seniors. Om geld te verdienen voor dit hebben we in de herfst-maanden in heel wat voor- en achtertuinen bladeren bij elkaar geveegd en opgeruimd en in de winter een paar keer sneeuw weggeveegd voor onze school! Ook hebben we al een paar keer taarten gebakken en fudge gemaakt om die vervolgens aan de deur te verkopen! We hebben al erg veel geld, maar we zijn er nog lang niet om te kunnen betalen voor 13 mensen!
En als je een senior in Amerika bent kan je hier ook niet aan ontkomen: prom!! Nee, prom is nog niet geweest, of zoals wij het hier op een christelijke school moeten zeggen; het junior-senior friend event, die is pas in april! Maar we hebben al wel prom jurken gepast in een lokale bruidswinkel! Ik heb dé jurk niet gevonden, maar het was wel erg leuk om van die mooie jurken aan te hebben! Snel maar weer een keer doen! :) Diezelfde avond ging ik met mijn gastzusje en gastvader uiteten bij een pizzeria in een dorpje verderop. Daar ben ik er achter gekomen dat het in Amerika heel normaal is om softijs of roomijs in je frisdrank te stoppen? Zo had ik mijn eerste Rootbeer float (Don't worry, het is geen echt bier!). Het was niet erg lekker, maar Amerika zou Amerika niet zijn als ze niet van die rare dingen hadden!
Iets wat in Amerika ook niet te missen is is natuurlijk Halloween! We zouden eerst niets gaan doen voor Halloween, maar ik dacht ja hallo ik ben hier maar één keer, ik wil Halloween vieren! Dus ik heb mijn gastzusje en een paar vrienden overgehaald ons te verkleden en vervolgens zijn we naar Diary Queen gegaan om een ijsje te eten en gelukkig waren we niet de enigen die verkleed waren daar!
Eind november ben ik naar Iowa geweest voor een Exchange student weekend! Het is een weekend dat door een lokale school daar elk jaar word georganiseerd, het is niet van Ayusa of een andere organisatie, het zijn allemaal organisaties bij elkaar. Je gaat er op een vrijdag naartoe en komt die zaterdag weer terug. Ik kwam die vrijdag rond 5 uur daar aan, er waren niet veel andere Exchange students, maar iets van 7 en heel toevallig een jongen die ook uit Nederland komt! Er waren dus 7 Exchange students en zo'n 30 andere leerlingen die gewoon naar die school gaan. Er was pizza en andere snacks, dus het eerste anderhalf uur hebben we gewoon gekletst. Daarna was er een toneelstuk van die school waar we dus naartoe gingen. Die nacht slaap je bij één van de studenten van die school in huis! Ik sliep bij een meisje van een jaar jonger, maar zij had allemaal vriendinnen over dus we hebben gezellig spelletjes gedaan en een film gekeken :). De Volgende dag zijn we weer naar de school gedaan en hebben we weer spelletjes gespeeld, film gekeken en een rondleiding door de school gehad. Het was echt een heel leuk weekend, en ook vooral leuk dat ik nu meer, niet Nederlandse, Exchange students ken!
Iets anders wat we ook aan het einde van november hadden was het toneelstuk van school. Ik heb helaas geen rol gekregen, wat achteraf eigenlijk niet heel erg was want nu kon ik lekker creatief bezig met de outfits en het decor! Tijdens het toneelstuk zelf deed ik met een ander meisje het licht! En halverwege december hadden we het kerstconcert voor koor en band. Ik zit niet in band omdat ik simpelweg geen instrument bespeel, maar ik zit wel in het koor (met zoals 95% van de andere andere ong. 24 high school studenten). Dat was heel leuk, want alle meisjes hadden leuke kerstjurkjes aan en haar en make-up mooi en de jongen waren in pak! Het muzieklokaal was heel kerstachtig versiert met mooie lichtjes enzo. En je weet hoe je bij een koor vaak meerdere rijen hebt en hoe meer je naar achter staat, de hoger je staat op een tribune achting ding. Ik stond natuurlijk helemaal achteraan met mijn hoofd nog net niet in het plafond en aan het einde van het concert zaten die hele mooie kerstlampjes vast in mijn gekrulde haar... Ofcourse! Gelukkig konden we er allemaal om lachen!
Op 26 novemberwas het thanksgiving! Een groot deel van de familie van mijn gastvaders kant kwam op bezoek en daar zaten heel veel kleine kinderen tussen, wat super schattig was! 2 van die meisjes heten ook Lizzy, wat erg verwarrend was aangezien er om de 20 minuten wel Lizzy door het huiswerk geroepen! Hahah maar goed, we hadden dus een uitgebreid diner en een pingpong competitie aangezien wij een pingpong tafel in onze kelder hebben staan. Na thanksgiving komt natuurlijk altijd black friday! Voor degene die niet weten wat dit is: op black friday is bijna alles in de sale voor op z'n minst 50%-80% korting! In het winkelcentrum dus één groot gekkenhuis!! Daarom zijn wij niet gaan shoppen op black friday zelf, wat aan de ene kant wel jammer is, maar toen ik hoorde hoe druk het was in het winkelcentrum was ik wel blij dat ik niet gegaan ben! Wij zijn die zaterdag daarna gaan shoppen en eigenlijk was nog steeds alles in de sale en het was zelfs nog rustiger dan een normale doordeweekse dag.
Op 5 december zijn mijn gastmoeder, gastzusje, oma en ik naar Omaha, Nebraska gereden, wat zo'n 4 uur bij ons vandaan is. Nee, we hebben geen Sinterklaas gevierd daar. We zijn naar het ballet, de notenkraker geweest! De zus van mijn gastmoeder kwam ook met haar dochter en schoonmoeder, ook mijn oudste gastzus die in Kansas woont (6 uur bij ons vandaan) was er. We waren een beetje vroeg, dus we zijn door een heel schattig deel van Omaha gelopen, met allemaal oude gebouwtjes met winkeltjes er in! Daarna zijn we bij een heel leuk Italiaans restaurant gaan lunchen. Omdat het theater dichtbij was zijn we er naartoe gelopen. Van binnen was het theater echt suuper mooi!! Het ballet zelf was ook echt geweldig! Ik krijg er haast spijt van dat ik ooit ben gestopt met ballet.
De laatste dag op school voor de vakantie hadden we maar een halve dag. Er was een ugly sweater wedstrijd, dus (bijna) iedereen had lelijke kersttruien aan. De eerste paar uur hebben we spelletjes gedaan; de stoelendans en 4 op een bank, beide best lange spelletjes met een grote groep! Klas 7&8 moesten voor bordjes, bestek en bekertjes zorgen, klas 9&10 voor chips en drinken en 11&12 voor popcorn en taart/cake, dus we hadden heeeel veel snacks tussendoor. Daarna hadden we een white elephant Exchange. Iedereen bracht een klein cadeautje en legt het in het midden van de kring. Iedereen pakt dan een cadeautje en omste beurt mag je een cadeautje van elkaar "stelen". Bijna iedereen had dus prut cadeautjes mee hahah.
En dan komt natuurlijk kerst in Amerika! Dit doet toch wel heimwee bij mij op, omdat we in Nederland altijd een super leuke en gezellige kerst hebben is een kerst in een ander land, met andere mensen en andere tradities toch wel iets minder kerst-achtig. Maar nog steeds was het een erg leuke kerst! Het weekend voor kerstdag hebben we kerst gevierd met mijn gastmoeders kant van de familie, we hebben een paar kleine cadeautjes gekregen. De dag voor kerstdag hadden we de kids-exchange. Alle kinderen in dit gezin (ook de vrouw/man van 2 van de kinderen) kopen een cadeautje voor iedereen. Hier heb ik dus ook een paar erg leuke cadeautjes gekregen! Op kerstdag zijn we naar Fairmont (ong. 45 minuten rijden) gegaan, naar de broer van mijn gastvader. Daar waren dus ook weer heel veel familieleden! We hebben met zijn allen geluncht en verder wat met de kleine kinderen gespeeld en spelletjes gedaan. Alle kleinkinderen kregen cadeautjes, dus wij niet. s' Avonds zijn we begonnen met "The code". Je denkt natuurlijk: wat is dat? Welke code? Het is familie kerst traditie die mijn gastouders elk jaar maken. We moeten eerst een code uitzoeken voordat we de cadeautjes kunnen/mogen openen. Dit jaar stonden er 70 bekertjes op de tafel met iets er in: pindakaas, peper, handzeep, appelsap enz. Er stond alleen niet bij wat het was, dat moesten wij dus uitzoeken! Toen we klaar waren met uitzoeken wat alles was, moesten we alle producten in het huis gaan opzoeken, want daar stond een code op met cijfer, nummer, cijfer. Nadat uitgezocht te hebben wisten we dus nog steeds niet welk cadeautje voor wie was (alle cadeautjes hadden een cijfer van 1 tot 70 er op). Het 1e cijfer op de code was de leeftijd, de letters van de codes vormde je naam en het laatste cijfer was jou cadeautje. Iedereen had 10 kaartjes met zo'n code, dus iedereen kreeg 10 cadeautjes!! Sorry als het wat ingewikkeld klinkt, maar het is moeilijk uit te leggen. De volgende ochtend werden we wakker en er lag heel veel sneeuw!! We gingen familie foto's maken, dus iedereen had matchende kleren aan. We hebben op verschillende plekken, met de meisjes in jurkje, buiten foto's gemaakt! Toen we weer thuis waren hebben we alle cadeautjes van The code open gemaakt. Het was een erg leuke kerst! Verder in de vakantie hadden we nog een laat kerstfeestje van een jongen uit het dorp. We hadden weer zo'n white elephant exchange en we hebben spelletjes gespeeld, o.a. Verstoppertje in het donker haha! We zijn nog een keer gaan schaatsen in een dorpje verderop, wat ook erg leuk was!
Met oud en nieuw hadden we een feestje van een jongen uit de klas. Het was niet een groot feestje, 8 mensen en zijn ouders. We hebben een spelletjes marathon gedaan, of hoe zij het noemden de Raabe-rumble (Raabe is zijn laatste naam), een traditie die zijn familie elk jaar doet met oud en nieuw. Voor elk spelletje krijg je punten en aan het einde van de avond krijgt de winnaar met de meeste punten een cadeautje. Het was echt super leuk! Iets voor 12'en zijn we de balldrop in New York op tv gaan kijken. Zo leuk om times square te zien en om te kunnen zeggen: daar heb ik gelopen, daar heb ik gegeten en bij die winkel ben ik naar binnen geweest!
Gisteren (1 januari) heb ik heerlijk tot half 2 liggen slapen. Daarna heb ik letterlijk de hele dag karamel popcorn staan maken! Een andere traditie hier: ze maken voor alle buren en vrienden een grote zak met karamel popcorn op 1 januari! Dat zijn zo'n 18 zakken met popcorn. Na het avondeten heb ik samen met Katie (vrouw van de oudste gastbroer) oliebollen gemaakt! Je zou zeggen, een dag te laat! Maar hier noemen ze ze New years cookies, dus je maakt ze in het nieuwe jaar! Hahah maakt niet uit, oliebollen zijn oliebollen en ik vind ze lekker ;).
Dat was zo'n beetje hoe de laatste 2 maanden er uit zagen! Ik was van plan deze blog te uploaden vóór 2016, maar dat is zoals je kunt zien niet gelukt. Hahah 1 van mijn goede voornemens is vaker een blog te uploaden, voel me zo schuldig dat ik jullie niet veel op de hoogte hou van alles! Ik hou iedere dag een dagboek bij, dus dat is ook een reden dat ik mijn blog een beetje vergeet denk ik!
Ik wens jullie allemaal een heel gelukkig nieuw jaar en laten we hopen dat het een nóg beter jaar word dan 2015 al was!!
Als iemand vragen heeft of gewoon benieuwd is naar meer details mag je me natuurlijk altijd whatsappen/sms'en of een Facebook berichtje sturen! :)
Liefs, Lizzy
ps. De datum staat als 2 januari 2015, maar deze site heeft 2016 nog niet op de lijst staan, dus dat zal ik ooit veranderen zodra 2016 er bij staat! Hahaha

Reacties

Reacties

René van Beilen

Hé Lizzy,

Wat heb je weer een leuke blog geschreven. Erg mooi om te lezen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt. Kleine dipjes horen erbij en betekenen alleen maar dat je zowel in Nedeland als in Amerika zulke lieve mensen kent. De tijd vliegt voorbij merk ik al, 4 maanden! Als je het naar je zin hebt vliegt de tijd voorbij. Blijf dus genieten!
Groeten uit een steeds kouder wordend Nederland.

Ome René

Harald

Weer een mooie blog Liz! Veel weten we al maar leuk om toch weer nieuwe dingen te lezen.

Inge van Beilen

Lieve Lizzy, wat een mooie en leuke blog. Voel je vooral niet bezwaard dat je minder vaak blogt als je had voorgenomen, geen nieuws is goed nieuws! Goed dat je wel voor je zelf bijhoudt wat je allemaal beleefd, dan kan je later nog eens nagenieten. Die foto's in de sneeuw van jullie waren trouwens echt heeeel mooi. Hartelijke groetjes tante Inge

Denise

Ha lieve Lizzy!

Heerlijk om al je avonturen te mogen lezen. Super hoeveel jij beleeft. De foto met jouw USA-family is geweldig mooi.
Goed dat je je dagboek schrijft, dat is een eeuwige herinnering voor later. Geniet van al het leuks, al het 'andere', een beetje heimwee mag best, in Nederland word je ook gemist. Gelukkig zagen we je met kerst via Skype!
Knuffel van je tante Denise, X

Carmen

Super leuk om je blogs iedere keer weer te mogen lezen!
Echt gaaf om te lezen wat voor dingen je meemaakt die echt het tegenovergestelde zijn van hier in Nederland.

Happy new year and enjoy 2016!

Anouk

Hé Lizzy,
Merleau zei steeds, "heb jij al wat gehoord van Lizzy" We zien elke keer uit naar je blog. Ik heb wel steeds aan jou gedacht, hoe jij de Kerst en andere feestdagen zou ervaren zonder paps en mams!! Knap hoor! Je makt veel mee, gekke Amerikanen, doen alles anders.
Ik wens jou alle geluk ook in 2016!! XX Anouk

Renée Fransen

Wat leuk dat je ons weer op de hoogte houdt van je belevenissen in Amerika! Fijn dat het (vooral) zulke positieve berichten zijn. Je doet het prima daar, zo te lezen. Tot de volgende keer! Dikke knuffel uit Hengelo xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active