Don't Dream Your Life, Live Your Dreams

Living The American Life! First Weeks

Lieve allemaal,

Het duurde even maar hier is hij dan eindelijk: de eerste echte blog! De afgelopen 6 weken zijn echt super druk, maar geweldig geweest!! Bijna elke dag heb ik wel iets 'bijzonders' gedaan. Ik zal de leukste dingen vertellen (met m'n dagboek d'r bij, want ik ben alles al bijna vergeten zo veel), want als ik alles vertel wordt de blog wel super lang!
Ik kwam aan in Minnesota op zaterdag 29 Augustus. Ik zit echt in een super, super leuk gezin!! Ik had het echt niet beter kunnen treffen! Ik zit dus op een boerderij, maar ze hebben geen dieren hier (naast een hond en een paar katten die altijd buiten rondlopen)' alleen velden vol met sojabonen en mais. Op het terrein, naast het huis, staan dus een paar grote loodsen met mais en sojabonen! Omdat het nu oogst-tijd is, ben ik een paar dagen geleden mee geweest in de tractor en op de combine. Het huis zelf is echt best wel groot! Ik zal zo snel mogelijk foto's van alles op Facebook en de blog zetten!
Dezelfde avond dat ik aan kwam had ik gelijk een verjaardagsfeest van Chloe, een meisje dat ook naar mijn school gaat! Er waren denk ik een stuk of 10 meiden.Zondag ochtendzijn we naar de kerk geweest en daar heb ik gelijk heel veel mensen ontmoet, ik heb geen idee meer wie allemaal, maar ik weet dat het er veel waren!Het eerste weekend heb ik verder niet veel meer gedaan dan slapen, ik was zoo moe van de jetlag en de drukke dagen in New York! Maandag was gelijk mijn eerste schooldag! De school startom 8 uur, dus ik kon lekker vroeg m'n bed uit. Omdat ik naar de private school ga (hier beter bekend als de Christian school) is het echt een mini school. Je hebt pre-k (jaar 1&2), elementery (3-6), junior high (7&8) en high school (9-12) in 1 gebouw. Ik ben zit in jaar 12 en ben dus een senior :)! In het high school gedeelte zitten in totaal maar 28 leerlingen, niet erg veel dus! Er zijn 3 juniors en 8 seniors, en we hebben alle lessen samen! De eerste schooldag was erg leuk, we zijn iets eerder weg gegaan, zodat we in het dorp koffie konden halen, heel Amerikaans ;)! Alle leraren wisten al dat ik kwam, ik heb van meerdere gehoord; "You must be Lizzy! It's so nice to meet you!". Sommige leerlingen kende ik al, van het feestje zaterdag of van de kerk, maar wat je krijgt als je 50 mensen in 2 dagen ontmoet: ik was bijna alle namen vergeten haha! Omdat de school zo klein is, heb je niet echt keuze uit vakken die je kan kiezen, of beter gezegd, je hebt helemaal geen keuze. Ik heb Spanish, Critical Analisys, Bible, US Government, History/Litrature, Life Skills, Math (ze wouden me uit wiskunde halen, omdat ik na de Havo al op college niveau zit), Chemistry, Choir, Yearbook en Drama! Het niveau van de hele school hier is niet moeilijk, voor de meeste Exchange students is het makkelijker dan hun "oude" school. Omdat het een private school is en iedereen dus extra schoolgeld moet betalen, zijnde schoollunches gratis (en ze zijn niet zo slecht als dat het lijkt in de films!).
Dinsdag had ik mijn eerste cross country training. Voor degene die niet weten wat cross country is: het is gewoon hardlopen. Het is best een groot team, maar een erg leuk en gezellig team :)! Omdat ik al een paar maanden (oeps) niet echt heb gesport, heb ik de eerste paar dagen met de jongere kinderen mee getraind. Je zou denken dat we alleen maar hardlopen. Niet dus! We hebben sinds ik hier ben ook een paar keer gezwommen als training, of op de atletiekbaan sprinten, of in ieder geval sneller hardlopen, afgelopen donderdag zijn we naar het bos gegaan en hebben daar verstoppertje gespeeld na de training. Bij elke week was er een wedstrijd, meets zoals ze die hier noemen, waarbij de 9-12th graders 5km moesten lopen! Omdat ik dus niet gewend was aan zoveel sporten (ze trainen hier 5/6 keer per week 1,5 uur) heb ik nu iets met m'n knie en m'n scheenbeen, geen idee hoe het ook alweer heet, maar ik ben naar de chiropractor geweest en nu kan ik leuk met een brace achting iets om m'n knie heen lopen! Het is gelukkig niks ernstigs en ik kan gewoon blijven hardlopen!
Blijkbaar hebben de Amerikanen hier heel veel 'party's'. Als iemand zegt 'party' denk ik aan een feest, maar hier is het gewoon film kijken, spelletjes spelen, dingen bakken, nagels/haar/make-up doen of andere leuke dingen doen met vrienden hahah. Danica vind het erg leuk om ze te organiseren, dus we hebben bijna elke week wel een party :). Waarom ook niet! In onze kelder hebben we een hele grote kamer met een beamer, grote loungebank, pingpong tafel en een klein keukentje. Het is super leuk om film te kijken daar, want je hebt echt het gevoel dat je in een luxe bioscoop zit!
Het eerste echte weekend dat ik hier was zijn we naar een muziek festival in Sioux Falls, south Dakota geweest met de hele familie en wat vrienden! Steve(dad), Cheryl(mom), Danielle &Holden (oudste dochter en haar man), Tyler (jongste zoon) en Danica (jongste dochter die dus nog thuis woont) en wat vrienden van Danielle en Tyler. Ik geloof dat we met een stuk of 20 mensen waren. We zijn er met de camper naartoe gereden. Danica en ik en 'mom en dad' sliepen in de camper, de rest sliep in tentjes. Het festival zelf heet Life Light, het is een christelijk festival, maar als je de muziek hoort zou het zo iTunes top 40 muziek kunnen zijn!Zondag ochtendhebben we watervallen bezocht ergens in Sioux Falls, het waren geen grote watervallen, maar wel erg leuk om te zien. We zijn ervrijdagmiddagnaartoe gegaan.Vrijdagochtendheb ik voor het eerst met papa, mama en Hugo geskyped, wat erg fijn was om even te doe. :)!Zondagavondzijn Cheryl, Danica en ik naar Minneapolis gereden. Danica moestmaandagochtendiets presenteren op de State Fair. De State fair is echt wat je verwacht dat het is van de films; een mini pretpark in en midden en heeeeel veel kraampjes met eten!! s'Middags waren we niet al te laat thuis, maar we hadden gelijk weer een party hahah. Voor avondeten hebben we hotdogs boven een kampvuur gemaakt. Als toetje hadden we s'mores: iets typisch Amerikaans. 2 marshmallows die je boven het vuur hebt gehouden, met een stukje chocola tussen 2 crackers, a.k.a. het lekkerste wat ik hier tot nu toe heb gegeten hier!
Bijna elke woensdag gaan Danica en ik naar een jeugdgroep van de kerk in Mankato, de dichtstbijzijnde stad ong. een uur rijden hier vandaan. De ene keer is het leuker dan de andere keer, maar elke keer wel leuk genoeg om de volgende week weer te gaan! Er wordt een half uur gezongen, en nu ik de liedjes begin te kennen en mee kan zingen is het leuker. De rest van het uur wordt er vooral gepraat over God en de Bijbel, maar wel op een leuke manier, niet op een saaie manier! De laatste paar minuten zitten we vaak in kleinere groepjes en kletsen we gezellig, soms over iets God-gerelateerd, maar vaak ook niet. Het is erg leuk dat ik hier ook weer nieuwe mensen leer kennen, en iedereen is hier ook weer zo aardig!! Zoals jullie misschien wel door hebben is iedereen hier best wel christelijk en doen we daar dus ook veel aan: op school veel, elke woensdag en elke zondag! Het is best wel wennen en soms ook wel een beetje ongemakkelijk, omdat ik me er niet altijd in thuis kan vinden. Maar iedereen begrijpt en respecteert dat ik niet altijd echt mee doe, dat is erg fijn! :)
Zoals jullie in mijn vorige blog ook al kort hebben gelezen gaan alle juniors and seniors (laatste 2 jaar) eind maart op een trip naar de Oost kust met z'n allen! We vliegen naar Baltimore en rijden vervolgens door Washington DC en New York naar Boston, waar we weer terug vliegen naar Minneapolis. De hele trip duurt 9/10 dagen! Omdat de trip best wel duur is en niet iedereen zomaar dat geld kan verzamelen doen we fundraisers met z'n allen. Zo heb ik al een keer op een bruiloft geserveerd, in een restaurant geserveerd, een loods-iets voor mais uit elkaar gehaald en nu moeten we boterbroden verkopen. Al het geld dat we verdienen gaat naar de trip, zodat we uiteindelijk weinig of hopelijk niets zelf hoeven te betalen!
Hier in Mountain Lake hebben we een klein stukje dorp dat er net zo uit ziet als een dorp van zo'n 200 jaar geleden! Echt super leuk, had net het gevoel alsof ik in een dorpje van het Kleine huis op de prairie liep!
Een paar weken geleden had in een fotoshoot voor mijn Senior pictures. Een senior zijn is nog meer of een big deal dan ik dacht dat het was! Elke senior heeft dus een fotoshoot waar ze zichzelf 'presenteren' zoals ze zijn. Het is niet iets wat vanuit de school georganiseerd wordt, dus je moet je eigen fotograaf inhuren. De zus van Melissa (een andere senior van mij school) heeft mijn foto's gemaakt! Helaas heb ik de foto's nog niet terug, maar zodra ik ze heb zal ik ze gelijk op Facebook en op deze blog zetten!
En iets wat natuurlijk ook niet kan missen als je op uitwisseling bent voor een Amerikaans High School jaar zijn de Football games! Het seizoen was niet heel lang, maar ik ben naar 3 wedstrijden geweest. En ook al heb ik echt geen flauw idee hoe football werkt, het was echt super leuk om de wedstrijden en vooral de 'school spirit' mee te maken! Helaas heeft onze school geen Cheerleaders, omdat we zo klein zijn. Een paar weken geleden was ook Homecomming. Vraag me niet wat het is, want ik heb geen idee hoe ik het moet uitleggen! Ik weet alleen dat er een dance is met een Homecomming king en queen, dat er elke dag een gekke dresscode is, ergens in het midden van de week is er een pep rally (vraag ook hier niet wat het precies is) en dat er aan het einde van de week een Homecomming football game is! Omdat wij een kleine private school zijn heb ik er niet super veel van mee gekregen. Zo moesten wij niet elke dag verkleed, behalve vrijdag moesten we in de schoolkleuren (zilver en maroon, Go Wolverines!) en konden we niet naar de dance, maar ik ben nog steeds naar de pep rally, het kiezen van de king en queen en de football game geweest, wat echt heel erg leuk was!! De Amerikaanse scholen hebben echt wel meer school spirit als de scholen in Nederland! Waarom doen we dit soort leuke dingen niet op de Nederlandse scholen??
Het is zo leuk om te zien dat sommige dingen waarvan je verwacht dat ze Amerikaans zouden zijn ook echt Amerikaans zijn! Zoals dat je geen normale koffie of koffiemelk kan vinden, alles is met smaakjes of met water! De Amerikanen zijn gek op pompoenen, iedereen heeft ze nu voor hun huis staan en je ziet de smaak 'pumpkin spice' in letterlijk alles! Ze gebruiken het fornuis hier bijna niet, al het eten wordt gemaakt in de magnetron of in de toaster-oven (mix tussen een broodrooster en een mini oven). En vooral de 'badslippers met leggings en een oversized shirt of sweater' is hier erg populair!
Kortom: het leven hier in Amerika is erg anders dan ik gewend was, maar echt super super leuk en druk!! Ik heb nog niet echt tijd gehad om überhaupt aan heimwee te denken, maar natuurlijk mis ik alles en iedereen wel!
Sorry als de blog wat rommelig is, maar ik heb zoveel te vertellen en ik wou de blog niet té lang maken zodat het niet saai word. :)
Als jullie vragen hebben hoor ik het graag!!
Liefs, Lizzy
Ps. Ik heb sinds een week nu de iPhone 6s met een nieuw telefoonnummer:1 (507) 236-5323. Ik ben de komende maanden dus niet bereikbaar op mijn oude, Nederlandse nummer!

Reacties

Reacties

Denise

Lieve Lizzy,

Heerlijk om te lezen hoe geweldig leuk jouw Amerikaanse leven is! Fijn dat je familie daar nu al als thuis voelt. Wat maak je al veel mee, heerlijk. Geniet maar lekker, ik geniet van het lezen! Groetjes & ???? je tante Denise

Renée Fransen

Hallo Lizzy, wat leuk dat je ons op de hoogte houdt! Je maakt veel mee, zeg. Erg leuk om te lezen. Veel plezier nog verder en ik verheug me al op je volgende blog!
Knuffel uit Hengelo van Renée & familie.

Nynke

Lieve Lizzy wat leuk allemaal zeg, zo aan het genieten ! Deze ervaring zal je echt nooit vergeten. Ben benieuwd naar de foto's. En Lennard uiteraard naar de tractor foto's; )

Liefs uit Meppel

Harald

Hey Liz,

Leuk om de verhalen (die we grotendeels al kenden) terug te lezen. Je doet het maar goed daar.

X, Pappa

Demi

Hee lieve Lizzy,

Super leuk om te lezen wat je al allemaal hebt meegemaakt!! Ook ik ben erg benieuwd naar de foto's:-)

Blijf van je geweldige ervaring genieten!

XXX Demi

René

Ha Lizzy,

Ontzettend leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Zoals ik het lees verveel je je geen moment en maak je kennis met de echte Amerikaanse cultuur. Ik hoop dat je nog veel van je ervaringen met ons wilt delen in deze blog, ik volg ze graag.
Heel veel plezier in de States en doe de groetjes aan je familie en vrienden daar.

Ome René

Renate Fransen

Hoi Lizzy, wat een leuke bericht! Ik heb het met veel
plezier gelezen. Fijn dat je het zo goed getroffen hebt
met je nieuwe familie en ook met je nieuwe school.
Ik verheug me nu al op je volgende verhaal.
Verder met al je activiteiten veel succes en heel lieve
groetjes van de oma van Demi en Romy

Inge van Beilen

Hoi Lizzy, wat een leuk verslag! Helemaal niet rommelig maar juist goed om te lezen. Super dat je het zo naar je zin hebt. Lijkt me leuk om mee te kunnen helpen op de 'boerderij '. Lekker blijven genieten. Liefs van ons 4-tjes. Tante Inge

Annelies

Hoi lieverd,

Wat super om allemaal te lezen. Wat maak je veel mee, teveel om alles in je blog te zetten.

Gelukkig heb je af en toe tijd voor een whatsapp met foto's.

Liefs, mama

Wies

Lieve Lizzy, wat fijn dat je het zo getroffen hebt met je gastgezin. En leuk dat je zoveel dingen doet en jou overal bij betrekken. Super knap van je hoor. Had ik niet gedacht een aantal jaren geleden. Geniet met volle teugen enaak er een super tijd van. Heel veel liefs. Wies.

Sybolt

Hé Nicht,

Was leuk om te lezen, al je ervaringen en indrukken.
Op slippers over God praten, zo had ik je nog niet voorgesteld. Veel plezier verder.

Groet Sybolt

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active